Albert’s blog

Begin augustus is er een begin gemaakt met het project "Lantaarnpalen". Albert en Geert storten zich vol overgave op dit project, dat door John en Bas is bedacht.

Allereerst moest Albert met medewerkers Geert en John S. vier lange balken/palen van 4 meter lang bij Alteveer ophalen.
De palen hebben een afmeting van 15 x 15 cm. Best robuust.
Op maandag 3 augustus ging bij de eerste paal de kettingzaag erin, voor John Huisman een fluitje van een cent. Ooit boswachter geweest?

Met mijn maat Geert hebben we de sleuven over de hele lengte van de beide delen gefreesd, Albert had de broekzakken nadien vol van het zaagsel. John had hiervoor een handig machientje (bovenfrees) bij Klaas Mulder gehuurd. Bij nader inzien kwamen we er toch wel achter dat het het beste is om de palen toch maar even bij Alteveer te laten zagen, want de delen moeten wel mooi en vlak op elkaar gelijmd en vastgezet kunnen worden.
Zo gezegd, zo gedaan. John had inmiddels gezien dat 1 paal behoorlijk kromgetrokken was, die moest geruild worden. Iets wat bij Alteveer geen probleem is. Geert en Albert vertrokken met de palen naar Alteveer, waar medewerker Henk zich even achter het oor krabde hoe ze volgens mijn informatie gezaagd moesten worden. Hun zaag kon alleen onder 45 en onder 90 graden ingesteld worden, terwijl onze palen onder 30 graden gezaagd moesten worden. Maar Henk was niet voor één gat te vangen, samen kwamen we er na "intensief beraad" wel uit. Helaas is daar geen foto van gemaakt, van het zagen bedoel ik 😉

Geert en Albert hebben al met al al veel kilo's houtwerk van aanhanger naar werkplaats gesjouwd, slanker zijn we er zo te zien nog niet op geworden. Na het frezen van de sleuf voor de elektriciteitskabel is Geert op maandag 24 augustus begonnen met het beitsen van de palen. Geert draaide er z'n hand niet voor om en zette de palen één voor één in de nogal waterig  uitziende beits. Nadat Albert 's middags naar huis was gegaan gebeurde er een ongelukje met de bus met beits. De nog bijna volle bus viel onverwacht van de tafel, Geert kreeg de volle laag tegen zich aan. In allerijl werd een schoonmaakactie op touw gezet, Geert werd er niet koud of warm van en schoot alleen maar in de slappe lach. Zo maak je nog eens wat mee op de Hoeve.

En toen moest er weer gefreesd worden. John en Bas hadden bijpassende Led-verlichting besteld van plm. 20x9 cm. met een inbouwdiepte van maar liefst 8-9 cm. Albert heeft daar een flinke kluif aan om zo'n diepe sparing in het hout te maken. Het beitsen van de palen door Geert ging ondertussen gewoon weer door, geassisteerd door Henk. Op maandag 31 augustus kwam dan eindelijk het bericht binnen dat Geert in het afgelopen weekend voor de eerste keer opa geworden was van een kleinzoon, Morris genaamd. Geert kwam zo trots als een pauw binnen en werd door iedereen van harte gefeliciteerd. In de pauze van 11.00 uur werden wij getrakteerd op een plak cake met daarop slagroom en blauwe muisjes,dat ging erin als koek. Na een week onderbreking door Albert z'n galblaasaanval gingen Geert en Albert op maandag 21 september weer rustig door met waar zij gebleven waren. Bas had een tijdje terug een deadline genoemd (23 oktober), maar dat is wel erg optimistisch bedacht. Geert en Albert hebben met die twee "halve dagdelen" in de week niet de illusie dat het project op de gewenste datum gereed komt. Zij snappen Bas uiteraard wel, dat is de datum van de officiële opening van de Wijnbar(n). Het werk vordert gestaag, de beide balk/paaldelen werden op 24 september aan elkaar geschroefd.

28-09: De voorbereidingen voor de buizen waar later beton in moet worden gestort hebben Geert en Albert samen op maat afgezaagd. Vanwege de tijd die we toen nog hadden en de accu die leeg was konden we het slijpwerk even niet afmaken. Mijn proeftijd van twee maanden bij RLH zit er bijna op. Op 1 oktober gingen Geert en ik na de koffie vol goede moed verder met het monteren van de bevestigingspennen in de kunststof buizen. De schoonmaak-opruimploeg was drastisch bezig geweest, wij moesten verrassenderwijs even zoeken waar al het gereedschap en materialen neergezet waren. Geert pakte de kwast ter hand om het bovenste (korte) deel van de paal nog even van een extra laagje beits te voorzien. Zelf ging ik met het laatste freeswerk aan de slag. Hoewel het project langzaam maar zeker vordert, was het maar de vraag of ik (Albert) door mocht gaan bij de RLH. In een gesprek met Daniëlle is dit van beide kanten naar tevredenheid bevestigd, het project kon doorgaan 😉 Omdat het 's avonds toch wel vroeg en erg donker op de oprit wordt, zet John er een beetje vaart achter. De eerste buis ging dinsdag 6 oktober, volgestort met beton de grond in. Door John, Geert en Albert werden op maandag 19 oktober de led lampen op de palen geïnstalleerd, ze pasten precies. Ook werden de stroomdraden in de sleuven vastgezet. John was enorm nieuwsgierig of de lamp van één van de palen het zou doen. John en ook wij werden niet teleurgesteld. De volgende stap is het plaatsen van de lantaarnpalen op de ingestorte bevestigingsframes.

Maandag 26 oktober, het uur van de waarheid. De lantaarnpalen werden door Willem naar de plaats van bestemming gebracht. John en Albert hadden er daarna nog een flinke kluif aan om ze te monteren. Met enig trek, druk en duwwerk lukte het. De reacties waren lovend, over afzienbare tijd heeft de RLH 's avond een mooi verlichte oprit.